Zaburzenie z napadami objadania się – przyczyny i leczenie

Nadmierne objadanie się jest zaburzeniem odżywiania, w którym dana osoba czuje się zmuszona do przejadania się regularnie.

Ludzie, którzy objadają się jedzeniem, konsumują bardzo duże ilości jedzenia w krótkim czasie, nawet gdy nie są głodni.

Czują, że nie mają żadnej kontroli nad jedzeniem. Często popadają w odosobnienie, ponieważ czują się zawstydzeni, winni lub obrzydzeni swoim zachowaniem po tym, jak skończyli jeść.

Epizody objadania się czasami występują naprzemiennie z okresami, w których osoba zmniejsza ilość spożywanego jedzenia.

Może to prowadzić do błędnego koła, które jest trudne do złamania – gdzie poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta i spada, a fałszywe wiadomości są wysyłane do mózgu, co powoduje apetyt na jedzenie, gdy twoje ciało nie potrzebuje go.

Kogo to dotyczy?

Każdy może być dotknięty przez zaburzenie z napadami objadania się .

Chociaż stan ten jest nieco częstszy u kobiet niż u mężczyzn, to liczba dotkniętych mężczyzn i kobiet jest jednakowa w porównaniu z innymi zaburzeniami odżywiania, takimi jak jadłowstręt psychiczny (anoreksja).

Stan ten rozwija się przede wszystkim u młodych dorosłych, chociaż wiele osób nie szuka pomocy, dopóki nie osiągnie wieku 30 lub 40 lat.

Szacuje się, że w pewnym momencie życia występuje u około 1 na 30 do 1 na 50 osób.

Szukanie pomocy

Wiele osób będzie czasami objadało się jedzeniem – to niekoniecznie oznacza, że masz zaburzenia. Powinieneś jednak spotkać się z lekarzem rodzinnym, jeśli regularnie i nadmiernie się objadasz, szczególnie jeśli ma to wpływ na twoje zdrowie fizyczne i / lub psychiczne.

Twój lekarz rodzinny może zdiagnozować chorobę i być w stanie skierować cię do specjalisty, na przykład do psychiatry lub psychologa.

Twój lekarz zapyta Cię o nawyki żywieniowe i będzie się starać zidentyfikować różne oznaki mogące wskazywać na chorobę, np.:

  • jesz dużo szybciej niż normalnie
  • jesz, aż poczujesz się nieswojo
  • jesz dużo jedzenia, gdy nie jesteś głodny
  • jesz sam lub potajemnie z powodu zażenowania ilością spożywanego jedzenia
  • odczuwasz poczucie winy, wstydu lub obrzydzenia po objadaniu się

Ludzie, którzy regularnie jedzą w ten sposób, prawdopodobnie cierpią na zaburzenie z napadami objadania się.

Zaburzenie z napadami objadania się – przyczyny

Nie jest jasne, co powoduje objadanie się, ale podobnie jak większość zaburzeń odżywiania, jest postrzegane jako sposób radzenia sobie z uczuciem nieszczęścia i niskiej samooceny.

Do rzeczy, które mogą zwiększać ryzyko wystąpienia problemów z nadmiernym objadaniem się należą:

  • niska samoocena i brak pewności siebie
  • depresja lub lęk
  • uczucia stresu, złości, nudy i samotności
  • niezadowolenie z ciała i uczucie bycia pod presją, aby być chudym
  • stresujące lub traumatyczne wydarzenia z przeszłości
  • rodzinna historia zaburzeń odżywiania, które mogą być związane z twoimi genami
  • różnice w mózgu lub poziomie hormonów wytwarzanych przez twój mózg w porównaniu do ludzi, którzy nie objadają się jedzeniem

Nadmierne objadanie się może czasem rozwinąć się po ścisłej diecie, szczególnie jeśli pomijamy posiłki, wyrzucamy z jadłospisu niektóre pokarmy i nie jemy wystarczająco dużo jedzenia. Są to niezdrowe sposoby, aby schudnąć i mogą spowodować, że będziesz mieć większą skłonność do objadania się w innym czasie.

Ryzyko nadmiernego objadania się

Nadmierne objadanie się może wiązać się z poważnymi problemami psychologicznymi, w tym z depresją i zaburzeniami lękowymi. Uczucia te mogą się pogłębiać z biegiem czasu.

Powszechnym fizycznym skutkiem objadania się jest przyrost masy ciała, który może prowadzić do otyłości. Może to narazić Cię na wiele powiązanych problemów zdrowotnych, z których niektóre mogą zagrażać życiu.

Obejmują one:

  • wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi – które mogą zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, takich jak choroba wieńcowa i udar
  • cukrzyca – długotrwały stan, który powoduje, że poziom cukru we krwi staje się zbyt wysoki
  • choroba zwyrodnieniowa stawów – stan, który powoduje ból i obrzęk stawów
  • niektóre rodzaje raka – takie jak rak piersi i rak jelita grubego

Dlatego ważne jest, aby szukać pomocy, jeśli uważasz, że masz problem z objadaniem się, ponieważ możesz potrzebować wsparcia, które pomoże ci rozwiązać zarówno problemy psychiczne, jak i fizyczne.

Zaburzenie z napadami objadania się – leczenie

Zaburzenia odżywiania są zazwyczaj uleczalne i większość osób w końcu zdrowieje dzięki odpowiedniej pomocy i wsparciu.

Główne metody leczenia zostały przedstawione poniżej.

Programy samopomocy

Program samopomocy jest często pierwszym krokiem do naprawy sytuacji. Istnieje wiele różnych rodzajów samopomocy i ważne jest znalezienie takiego, który ci odpowiada. Twój lekarz rodzinny może polecić samopomoc lub grupę samopomocy, która byłaby odpowiednia.

Dla niektórych osób sam program samopomocy może wystarczyć, aby pomóc im przezwyciężyć problemy z jedzeniem.

Terapia psychologiczna

Możesz również zostać skierowany na terapię psychologiczną w celu rozwiązania problemów, które powodują, że jesz.

Trzy główne rodzaje terapii stosowane do pomocy osobom, które objadają się jedzeniem to:

  • kognitywna terapia behawioralna (CBT) w zaburzeniach objadania się (CBT-BED) – specjalnie przystosowany typ CBT polegający na rozmowie z terapeutą i wypracowaniu nowych sposobów myślenia o sytuacjach, odczuciach i jedzeniu
  • adaptowana forma dialektycznej terapii behawioralnej (DBT) – terapia, która koncentruje się głównie na poprawie umiejętności kontrolowania i regulowania emocji
  • terapia interpersonalna (IPT) – terapia skupiająca się na problemach związanych z relacjami i ich wpływie na nawyki żywieniowe

Te terapie mogą być bardzo skuteczne w pomaganiu ludziom, którzy objadają się jedzeniem.

Selektywne inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI)

Niektórym może zostać przepisany rodzaj leku przeciwdepresyjnego zwanego selektywnym inhibitorem wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) zamiast lub w dodatku do programu samopomocy.

SSRI podnoszą poziom substancji zwanej serotoniną w mózgu, co może pomóc polepszyć nastrój i doprowadzić do poprawy nawyków żywieniowych. Jednak długoterminowe skutki leczenia są nieznane.

Do częstych działań niepożądanych leków z grupy SSRI należą:

  • niestrawność
  • biegunka lub zaparcie
  • utrata apetytu i utrata masy ciała
  • zawroty głowy
  • problemy ze wzrokiem
  • trudności w zasypianiu (bezsenność) lub uczucie senności
  • niski popęd płciowy

Te działania niepożądane często ulegają poprawie w miarę upływu czasu, chociaż niektóre mogą się utrzymywać.

Utrata wagi

Mimo, że wyżej wymienione metody leczenia nie odnoszą się bezpośrednio do Twojej masy ciała, możesz doświadczyć utraty wagi, jeśli jesteś w stanie kontrolować swoje objadanie się – szczególnie jeśli łączysz leczenie z regularnym ćwiczeniem.

Jeśli walczysz o zrzucenie zbędnych kilogramów, Twój lekarz pierwszego kontaktu lub pracownik służby zdrowia zajmujący się odchudzaniem (taki jak dietetyk) będzie mógł sporządzić plan odchudzania, który zapewni ci odżywianie, którego twoje ciało potrzebuje, aby być zdrowym, jak również pomoże Ci schudnąć.

Możesz zostać poproszony o przestrzeganie tego planu wraz z innymi terapiami lub po rozwiązaniu problemów psychologicznych.

Twój plan może obejmować:

  • prowadzenie dziennika żywnościowego
  • jedzenie regularnych, planowanych posiłków i nie pomijanie posiłków
  • spożywanie zdrowych przekąsek między posiłkami, aby nie dopuścić do głodu
  • nie pozbawianie się określonej żywności – możesz być zachęcany do włączenia małych ilości niezdrowej żywności do swojego planu żywieniowego, aby zmniejszyć chęć objadania się nimi
  • zrównoważona, kontrolowana dieta zalecana przez lekarza rodzinnego lub innego pracownika służby zdrowia
  • regularne ćwiczenie – większość dorosłych powinna ćwiczyć co najmniej 150 minut tygodniowo wykonując czynności o umiarkowanej intensywności

Ważne jest, aby schudnąć zdrowo. Ekstremalna dieta i wyrzucanie posiłków może pogorszyć zaburzenie i spowodować jeszcze mocniejsze objadanie się.

Marian Krawężnik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *